ذرت تقطیر شده با حلال (DDGS)

ذرت تقطیر شده با حلال (ddgs)

کنجالة تخمیری ذرت یا همان DDGS (Corn Distiller s DRIED Grain With Solubles) به عنوان محصولات فرعی کارخانجات تولیدات تقطیری از غلات می باشد.

غلات مورد مصرف برای تولید اتانول (گندم، ذرت، جو، سورگوم) به طور معمول حاوی 60 تا 62 درصد نشاسته می باشند(کمی کمتر و یابیشتر) . این نشاسته، پس از هیدرولیز ، تخمیر ، تقطیر و آبگیری به بیواتانول سوختی بدون آب تبدیل می گردد. باقیمانده مواد موجود در غلات ، شامل مواد پروتئینی ، املاح معدنی ، ویتامین ها، مواد سلولزی و … به اضافه بخش مصرف نشده از مواد مغذی که برای مصرف باکتری های فعال در فرآیند تخمیربه غلات مصرفی اضافه می شوند، در فرآیند تولید اتانول نقشی ندارند و دست نخورده باقی می مانند.

این مواد به دو شکل مواد جامد غیر محلول در آب (Distillers Grain) و مواد محلول در آب (Solubles) در فرآیند تقطیر جداسازی شده و پس از آنکه خشک شدند (Dried) به شکل پودر و یا پلت (pellet) برای افزودن به جیره غذایی دام به کار گرفته می شوند . معمولاً ، دامداری ها DDGS را به صورت پلت و کارخانجات تولید خوراک دام به شکل پودر با مواد کم ارزش تر از نظر غذایی مخلوط  می کنند. این محصول  پر پروتئین ،علاوه بر تغذیه انواع دام گوشتی و شیری، می تواند برای تغذیه انواع طیور و آبزیان پرورشی هم به کار گرفته شود.

کیفیت و مواد متشکله (آنالیز)DDGS به نوع و مشخصات غله (مخلوط غلات) به کار گرفته شده و همچنین به کیفیت ماشین آلات و فرآیند تولید / خشک کردن این محصول بستگی دارد. البته معمولاً درصد پروتئین موجود درDDGS (بیش از 30 در صد) به عنوان فاکتور اصلی کیفیت این محصول درصد عصاره اتری این محصویل حدود 14 درصد در نظر گرقته می شود.

کنجالة تخمیری تنها در کشورهایی تولید می شود که تولید اتانول / بیواتانول سوختی از غلات در آن ها صورت می گیرد.این کشورها ، پس از تأمین مصارف داخلی خود، مازاد تولیدشان را به کشورهای وارد کنندة مواد پروتئینی برای خوراک دام (مثل کنجاله ذرت و سویا) صادر می کنند. بزرگترین تولید کننده و صادر کننده DDGS در جهان، ایالات متحده آمریکاست.